marți, 11 octombrie 2011

S3 - TEMA NR.3:

Obiectiv: Dezvoltarea strategiilor de cautare a informatiilor
Durata: 50 min
Materiale:   
      Informative 
 Cum obtinem informatii privind educatia si formarea profesionala?
Explorarea traseelor educaţionale şi ocupaţionale se realizează prin colectarea informaţiilor privind oportunităţile educaţionale şi la ocupaţii. 
Trebuie să încercăm să adunăm cât mai multe informaţii referitor la natura muncii pe care dorim să o efectuăm, cerinţele educaţionale pentru a ocupa un loc de muncă, perspectivele de angajare, mediul muncii, cîştiguri etc. Corectitudinea informaţiilor obţinute este esenţială pentru a putea face alegeri în concordanţă cu interesele, valorile, însuşirile de personalitate care ne caracterizează.

Pentru a obţine cât mai multe informaţii despre traseele educaţionale şi profesionale posibile, trebuie să identificăm un număr cât mai mare şi mai variat de surse de informare. 
  • Materialele tipărite reprezintă o sursă de informaţii exacte, care provin direct de la ofertanţi. 
  • Broşurile sunt colecţii de informaţii succinte şi relevante despre o instituţie (tipul instituţiei, scopul acesteia, ofertele sale etc.). Pliantele prezintă în general informaţii despre oferte specifice (ex. o şcoală de vară, un workshop etc.). Profilele ocupaţionale sunt descrieri ale ocupaţiilor după o structură standardizată, ceea ce facilitează compararea lor. Putem obţine informaţii şi din ziare şi reviste. Acestea prezintă, în rubricile lor de specialitate, oportunităţi educaţionale sau profesionale, diverse aspecte legate de piaţa muncii. 
  • Materialele audiovizuale. Din această categorie fac parte anumite casete audio-video,CD-uri, emisiuni radio sau TV care furnizează informaţii despre unele instituţii de învăţământsau despre unele ocupaţii.
  • Internetul. Există multe site-uri pe care găsim informaţii despre oferte educaţionale şiocupaţionale. Pentru a obţine informaţii despre ofertele instituţiilor de învăţământ căutărilepot fi începute cu accesarea site-ului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovăriiwww.edu.ro. La alte informaţii importante (inclusiv referitor la probleme de legislaţia muncii)putem ajunge pornind de la site-ul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Socialehttp://www.mmuncii.ro. Aici găsim şi Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR) prin carene putem informa referitor la ocupaţiile care ne interesează.
  • Interviul de informare. Pentru a ne informa, putem apela şi la persoane care, prinnatura poziţiei pe care o ocupă în cadrul unei firme, pot oferi informaţii. Putem solicita uninterviu (o discuţie) cu astfel de persoane, pentru a obţine direct de la sursă informaţii despreoportunităţile educaţionale şi / sau ocupaţionale de la firma respectivă.
  • Reţeaua socială este alcătuită din persoanele pe care le cunoaştem, în care avemîncredere şi care ne pot oferi ajutor, sprijin, inclusiv în problema alegerii carierei. Din aceastăreţea fac parte părinţii, alţi membri ai familiei, prieteni, profesori, vecini etc., persoane carepot oferi informaţii despre trasee educaţionale, despre firme potenţial angajatoare, şi cu careputem discuta despre experienţa lor profesională.
  • Experienţa directă în muncă are o importanţă deosebit de mare. Această experienţăse poate câştiga prin:
                   - activităţi de voluntariat;
                   - muncă în timpul vacanţei;
                   - observarea modului în care îşi desfăşoară activitatea diferite persoane: membrii familiei, prieteni, cunoştinţe. Activităţile de acest fel oferă şi şansa extinderii reţelei sociale care ne poate fi utilă mai târziu, când dorim să găsim un loc de muncă.


Utilizarea surselor de explorare a traseelor educaţionale şi ocupaţionale vizeaza:
1. Explorarea ofertelor educaţionale şi de formare continuă

  • Oferta educaţională cuprinde descrieri ale modalităţilor de organizare a sistemului deînvăţământ şi componentelor acestuia (şcoli generale, licee, facultăţi), cu toate facilităţile oferite:specializări, cursuri, şcoli de vară, burse, formare continuă.
  • Formarea continuă reprezintă una din cerinţele actuale ale pieţii muncii, contribuind la:stabilizarea locurilor de muncă existente, actualizarea competenţelor profesionale, promovareaunor noi posturi de muncă şi profesii, dezvoltarea economică şi ocuparea forţei de muncă.


Modalităţi de explorare a ofertelor educaţionale

  • consultarea materialelor elaborate de MEC, Inspectoratele Şcolare Judeţene,Instituţii educaţionale de stat şi private;
  • participarea la cursuri sau activităţi realizate în cadrul instituţiilor respective;
  • discuţii cu elevi, studenţi, profesori din cadrul instituţiei.


Informaţii pe care elevii le solicită despre instituţiile educaţionale

  • profiluri oferite şi diversitatea materiilor, certificarea studiilor 
  • facilităţi oferite (bibliotecă, sală de sport, laboratoare, asistenţă medicală şi psihologică)
  • resurse materiale (calculatoare, aparatură audio-video, internet, materiale didactice)
  • calitatea predării şi a relaţiei profesor-elev
  • standardele de performanţă şi cerinţele de învăţare, organizarea orarului
  • numărul claselor şi al elevilor în clasă
  • securitatea în şcoală, accesul la mijloace de transport


2. Explorarea ocupaţiilor şi profesiilor profesia – specialitatea/calificarea pe care o persoană o dobândeşte prin studio  ocupaţia – activitatea pe care o desfăşoară efectiv o persoană, într-o unitate economico-socială şicare reprezintă pentru aceasta sursa de existenţă

Modalităţi de explorare a unei ocupaţii sau profesii

  • informarea generală asupra ocupaţiilor prin consultarea clasificărilor ocupaţionale,monografii profesionale, profile ocupaţionale
  • iniţierea unui interviu informaţional
  • voluntariat sau muncă pe perioada vacanţei în domeniul de interes

    3 comentarii:

    1. In zilele noastre, pentru mulţi absolvenţi, a găsi un loc de muncă reprezintă un vis
      greu realizabil. Numărul locurilor de muncă disponibile este relativ mic, cerinţele
      angajatorilor par a fi greu de îndeplinit, şi poate sunt nişte mici probleme şi din punctul de
      vedere al încrederii în sine şi al autocunoaşterii.
      Ştim cu toţii că pregătirea pentru căutarea unui loc de muncă trebuie începută cu mult
      înainte de a obţine diploma de licenţă sau de master. Pentru a obţine un loc de muncă bun, cât
      mai repede posibil, trebuie să ne pregătim din timp.

      RăspundețiȘtergere
    2. Fiecare persoana primeste educatie de mic copil.De mici trebuie sa fim pregatiti si informati pentru a obtine un loc de munca si cum putem sa ne formam profesional.In ziua de astazi este greu sa obtii un loc de munca deoarece numarul locurilor de munca s-a redus iar cerintele angajatorilor sunt din ce in ce mai mari.
      Pregatirea pentru gasirea unui serviciu trebuie sa inceapa din timp , inca din liceu, deoarece trebuie sa stim cum sa ne cautam un loc de munca.

      RăspundețiȘtergere
    3. Inca din scoala trebuie sa ne gandim la formarea noastra profesionala si sa ne gandim serios ca scoala are un rol foarte important in formarea fiecarui copil.

      RăspundețiȘtergere