luni, 7 aprilie 2014

Activitatea nr. 2:




R O M Â N I A

MINISTERUL AFACERILOR  INTERNE

AGENŢIA  NAŢIONALĂ  ANTIDROG


CENTRUL DE PREVENIRE EVALUARE ŞI CONSILIERE ANTIDROG

IAŞI
 

Colegiul Economic Administrativ Iasi
Clasa a IX- a A
Prof. diriginte Emanuela Padurariu

Corpul meu - de la sănătate la dependenţă


Metode utilizate: studiul de caz, jocul, discutii in grupuri mici, brainstorming
Obiective:
  • vor exersa un model de intervenţie în situaţii care le pun în pericol viaţa
  • vor decoperi gândirea creativă
  • vor dobândi capacitatea de a identifica situaţii care reprezintă un potenţial pericol
  • vor dobândi cunoştinţe despre instituţiile de la care pot solicita ajutor

Materiale necesare:
Coli flipchart
• Câte o bucată de hârtie (format A4) pentru fiecare elev
• Videoproiector/laptop pentru grupa de varsta 12-18 ani


Activitatea 1 Joc de energizare – Balonul sus
Descriere: Participanţii stau în picioare, în cerc și se țin de mâini. Moderatorul, arată grupului un balon (umflat dinainte, sau poate fi  solicitat unul dintre participanți să facă acest lucru). ”Ce aveți de făcut? Eu voi arunca acest balon în aer, iar voi, fără să vă desprindeți mâinile, aveți misiunea de a nu-l lăsa să cadă. Aveți voie să îl atingeți cu orice parte a corpului, dar fără să vă desprindeți mâinile. Balonul e ușor, nu e nevoie să îl lovim cu putere. Aceasta este o regulă importantă: Aveți grijă să nu vă loviți! Dacă balonul cade, veți pierde dreptul de a folosi o parte a corpului. (de exemplu mâinile, apoi picioarele, umerii, cotul etc). Rămâne în sarcina moderatorului să stabilească elementele corporale la care se renunță și succesiunea acestora. Dacă ați pierdut dreptul de a folosi o parte a corpului, jocul se oprește dacă balonul cade sau dacă cineva din grup a folosit acea parte scoasă din joc. Ați înțeles? Putem începe?”



Activitatea 2. Ce este o situatie periculoasa ?
 Prin metoda brainstorming rugati elevii sa va spuna primul cuvant care le vine in minte cand aud sintagma „Situatie periculoasa ”. Notati, fara sa judecati raspunsurile, pe tabla/foaia de flippchart, iar la final discutaţi cu clasa informaţiile furnizate şi rugaţii să formuleze o definiţie a „Situatiilor periculoase-


Informaţii

Pericol - proprietate intriseca  a elementelor (materialelor de lucru, surselor de energie, echipamentelor tehnice, mediului de lucru, metodelor, practicilor si tehnologiilor de lucru) de a cauza evenimente nedorite sau daune (accidente, imbolnaviri si pagube materiale)
Situatie periculoasa - orice situatie in care operatorul sau orice persoana este expusa unuia sau mai multor pericole.

Activitatea 3. Care sunt situaţiile periculoase?
Elevii, împărţiţi în grupe de 3-4 persoane,  vor lucra la identificarea pericolelor în anumite situaţii, care să fie specifice particularităţilor de vârstă şi preocupărilor lor
 (Ex. merg la o petrecere privată/ la un club/ acasă la un prieten/ in excursie/rămân singuri acasă/ sunt abordaţi de persoane străine/ sunt îndemnaţi sau li se oferă droguri /pleacă de la o petrecere cu  maşina iar conducătorul auto a consumat băuturi alcoolice ). 
La finalul timpului de lucru, fiecare echipa va alege un mod de prezentare pentru situaţiile identificate şi se vor discuta cauzele şi modalităţile de evitare a acestor situaţii periculoase . 
După finalizarea activităţii, profesorul va scrie pe tablă următorul mesaj: 
O tânără de 16 ani s-a sufocat şi a murit după ce a consumat alcool. 
Prin metoda brainstorming rugati elevii sa va spuna ce cred ei despre acest titlu. Scrieţi pe o coală de flipchart care sunt opiniile lor.


După aceasta, vizionaţi filmul:
Mobilizaţi apoi echipele pentru a găsi un titlu de ştire legat de subiectul prezentat.

           
Activitatea 4. Când şi cum solicităm ajutor
Este diverse situaţii de urgenţă, de ex. când nu-ţi găseşti caietul de mate şi întârzii la şcoală sau ai pierdut autobuzul şi eşti pe cale să ratezi întâlnirea, însă, în cazul unei urgenţe medicale  înseamnă că cineva este în stare gravă şi are nevoie de îngrijire de la un medic imediat. Pentru a-i ajuta pe elevi să gândească şi  să acţioneze rapid în astfel de situaţii, păstraţi împărţirea pe grupe sau regrupaţi-i .


Activitatea 5. Ce trebuie să facem
Sunt prezentate elevilor etapele de intervenţie:
  1. Strigă după ajutor. O persoană adultă va putea să intervină mai eficient.
  2. Dacă nu este nimeni în apropiere, sună la 112
Dacă faci un  apel telefonic de urgenţă(112), iată cum trebuie să procedezi:
Formează 112 şi aşteaptă calm până răspunde operatorul.
Spune-i operatorului există o urgenţă.
Spuneţi numele şi locul în care te afli ( dă adresa exactă dacă o cunoşti).
Explică ce sa întâmplat şi spune numărul persoanelor rănite. (da cât mai multe detalii dacă poti.)
Urmează toate instrucţiunile operatorului cu atenţie.
Stai pe linia de până la operatorul spune că poţi închide.
Singura dată când ar trebui să sunaţi la 911 este atunci o persoană este grav rănită sau în pericol chiar atunci!
NU sunaţi la 112 ca o glumă sau doar pentru a vedea ce s-ar putea întâmpla. Când un dispecer de urgenţă trebuie să răspundă  pentru a vorbi cu oamenii care nu au o urgenţă reală, alte persoane care au nevoie reală de ajutor imediat, s-ar putea să aştepte.

  1. Asigură-te că eşti în siguranţă
-nu te apropia de victima daca se afla intr-o zona periculoasa (trafic auto, cabluri electrice, suprafete cu pericol de prabusire, foc, fum)
-nu intra în contact direct cu fluidele pacientului (sânge, saliva) deoarece se pot transmite boli
- nu produce scantei, nu aprinde lumanari, chibrituri, alte surse de foc deschis daca simtiti miros de gaze sau de produse petroliere
-nu atinge conductorii electrici sau alte instalatii electrice avariate
Dacă nu eşti în siguranţă, aşteaptă într-un loc sigur până vine un adult sau un echipaj de urgenţă.

  1. Asigură-te că victima este în siguranţă
În cazul în care locul este sigur( este într-o zona lipsita de pericole - trafic auto, pericol electric, termic, de prăbuşire, etc.), puteţi reveni la victimă  şi să aşteptaţi până la sosirea ajutoarelor.

  1. Verificaţi dacă victima respiră şi are puls.
  2. Pentru a proteja victima, daca respiră şi are puls, dar este inconştientă, aceasta trebuie aşezată în poziţia laterală de siguranţă.
Îngenunchiaţi lângă victimă, apoi eliberaţi căile aeriene prin hiperextensia capului şi ridicarea bărbiei. Aşezaţi braţul cel mai apropiat al victimei în unghi drept faţă de corp, îndoind antebraţul în sus. Treceţi celălalt braţ al victimei peste torace, aşezând dosul palmei pe obrazul victimei.
Ridicaţi genunchiul victimei (cel opus faţă de salvator), tragându-l în sus şi menţinând piciorul pe pământ. Prindeţi cu o mână umărul opus faţă de salvator şi cu cealaltă mână genunchiul pacientului. Întoarceţi  pacientul lateral spre dumneavoastră; asiguraţi-vă că se sprijină pe genunchi şi pe cot, rearanjaţi capul în hiperextensie şi deschideţi gura.

Victima nu trebuie mutată, deplasată, deoarece el ar putea avea leziuni la coloană sau alte leziuni osoase. Mutarea pe cineva care are acest tip de prejudiciu poate face mult mai rau.
Dupa explicarea pasilor, poate fi facuta o simulare in care un copil joaca rolul accidentatului si altul // o echipa de 2-3 pune in practica cele discutate. Ceilalti vor urmari executarea corecta a etapelor.

39 de comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. O situatie periculoasa este o situate in care orice persoana este expusa unuia sau mai multor pericole ca de exemplu:accidente de munca.

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  2. Formulati o definiţie a „Situatiilor periculoase-”

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O situatie periculoasa este un moment in care esti pus intr-o situatie dificila.

      Ștergere
    2. O situatie periculoasa este antunci cand integritatea ta fizica sau psihica este afectata de un fenomen, de un obiect sau de alta persoana.

      Ștergere
    3. Situatia periculoasa reprezinta o situatie in care o persoana este supusa unor pericole.

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. Situatiile periculoase sunt : moartea, accidentele, calamitatile si alte momente care ne pun viata in pericol.

      Ștergere
    2. Situatiile periculoase sunt: accidentele, moartea.

      Ștergere
    3. Ca situatii periculoase regasim:dependenta,neatentia,calamitatile,influente ale altor persoane.

      Ștergere
    4. Situatiile periculoase sunt:accidentele,calamitatile naturale etc.

      Ștergere
  4. o situatie dificila din care trebuie sa iesim cu bine ,un pericol care trebuie evitat...

    RăspundețiȘtergere
  5. Răspunsuri
    1. Mi-a placut la acest film faptul ca anumiti oameni chiar sustin campaniile anti-drog pentru a ajuta persoanele la nevoie

      Ștergere
    2. filmul vizionat este unul prin care ne sunt aratate pericolele la care ne expunem daca consumam droguri.

      Ștergere
    3. In filmul vizionat sunt prezentate cazuri ale oamenilor dependenti de droguri care incerc sa treaca peste situatie si sa aiba o viata mai buna. Prin intermediul filmului putem invata ce sa facem si ce sa nu facem in aceste cazuri.

      Ștergere
    4. In filmul vizionat ni s-a prezentat faptul ca este posibil sa scapi de dependenta de droguri prin multa vointa,prin intermediul unor persoane care au scapat de acest viciu,precum si prin intermediul unor specialisti.

      Ștergere
    5. Filmul se referă la copiii, care din cauza anturajului sau a problemelor pe care le au, încep a consuma droguri cu gandul că îsi vor rezolva toate greutăţile ce au apărut in viaţa lor.

      Ștergere
    6. Filmul vizionat se refera la copii care din cauza anturajului consuma droguri, crezand ca problemele familiare sau cele morale se pot rezolva mai repede,insa acestia nu stiu ca drogurile consumate au o influenta negativa asupra vietii lor.

      Ștergere
    7. Filmul ne-a aratat situatiile in care copii au ajuns dependenti de droguri.

      Ștergere
  6. In filmul vizionat sunt prezentate diferite persoane care au consumat droguri. Dupa parerea mea filmul pe care l-am vizionat ne este foarte util deoarece ne invata cum sa trecem peste dependenta de droguri si despre efectele adverse ale acestora despre care nu toti suntem informati.

    RăspundețiȘtergere
  7. Filmul a fost foarte interesant vazand persoane care au reusit sa se lase de stupefiante.

    RăspundețiȘtergere
  8. Orice drog este o otravă care poate cauza incapacitate şi chiar moarte. In cele mai multe cazuri tineri se apuca de droguri din cauza supararilor sau din curiozitate. Centrele de andti-drog sunt foarte benefice pentru dependenti de droguri.

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest film a fost foarte interesant, deoarece cazurile prezentate ne arata ca trebuie sa ne gandim de doua ori inainte de a ne lasa prada consumului de droguri, bauturi alcoolice si alte substante care ne pot pune viata in pericol.

    RăspundețiȘtergere
  10. Răspunsuri
    1. Activitatile derulate au fost foarte utile pentru ca am invatat ca nu este bine sa consumam droguri

      Ștergere
    2. A fost o activitate foarte frumoasa.Mie mi-a placut mult deoarece ne-au fost prezentate riscurile consumului de droguri

      Ștergere
    3. A fost o activitate foarte interesanta si educativa din care invatam ca nu e bine sa folosim droguri si nici altfel de substante de acest gen. Ele nu sunt bune pentru noi si nici pentru organismul nostru.

      Ștergere
    4. Am apreciat aceasta activitate deoarece ni s-au povestit lucruri interesante despre faptul ca nu trebuie sa consumam droguri deoarece pot crea dependenta si ne pot afecta organismul.

      Ștergere
    5. activitatile derulate au fost interesante si educative ajutandu-ne in luarea unei decizii care uneori ne poate schimba radical viata in bine sau rau !

      Ștergere
    6. Aceasta activitate a fost benefica pentru mine doarece am invatat cum sa ma feresc de pericole

      Ștergere
    7. Activitatea derulata a fost interesanta si benefica deoarece din ea invatam ca drogurile sau substantele asemanatoare ne pot face rau si nu este bine sa le consumam indiferent de situatie.

      Ștergere
    8. Aceasta activitate a fost foarte educativa deoarece am invatat cat de periculoase pot fi drogurile pentru organism.

      Ștergere
    9. A fost o activitate foarte interesanta,prin intermediul careia am fost informati despre riscurile consumului de stupefiante si cum putem combate cresterea numarului acestora.

      Ștergere
    10. A fost o activitate foarte interesanta in cadrul careia am fost informati de riscurile pe care le-am putea avea daca am fi consumatori de stupefiante, dar si cum putem primi ajutor.

      Ștergere
  11. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere