R O M Â N I A
MINISTERUL AFACERILOR
INTERNE
AGENŢIA
NAŢIONALĂ ANTIDROG
CENTRUL DE PREVENIRE EVALUARE ŞI CONSILIERE ANTIDROG
IAŞI
Colegiul Economic Administrativ Iasi
Clasa a IX-
a A
Prof. diriginte Emanuela Padurariu
Corpul meu
- de la sănătate la dependenţă
Metode utilizate: studiul de caz, jocul, discutii in grupuri mici,
brainstorming
Obiective:
- vor exersa un model de intervenţie în situaţii care le pun în pericol viaţa
- vor decoperi gândirea creativă
- vor dobândi capacitatea de a identifica situaţii care reprezintă un potenţial pericol
- vor dobândi cunoştinţe despre instituţiile de la care pot solicita ajutor
Materiale necesare:
Coli flipchart
• Câte o bucată de hârtie (format A4)
pentru fiecare elev
•
Videoproiector/laptop pentru grupa de varsta 12-18 ani
Activitatea 1 Joc de energizare – Balonul sus
Descriere: Participanţii stau în picioare, în cerc și se țin de mâini. Moderatorul, arată grupului
un balon (umflat dinainte, sau poate fi solicitat unul
dintre participanți să
facă acest lucru). ”Ce aveți de
făcut? Eu voi arunca acest balon în aer, iar voi, fără să vă desprindeți mâinile, aveți misiunea de a nu-l lăsa să cadă. Aveți voie să îl atingeți cu orice parte a corpului, dar fără să
vă desprindeți
mâinile. Balonul e ușor, nu
e nevoie să îl lovim cu putere. Aceasta este o regulă importantă: Aveți grijă să nu vă loviți! Dacă balonul cade, veți pierde dreptul de a folosi o parte
a corpului. (de exemplu mâinile, apoi picioarele, umerii, cotul etc). Rămâne în sarcina moderatorului să
stabilească elementele corporale la care se renunță și succesiunea acestora. Dacă ați pierdut dreptul de a folosi o parte a
corpului, jocul se oprește
dacă balonul cade sau dacă cineva din grup a folosit acea parte scoasă din joc.
Ați înțeles? Putem începe?”
Activitatea 2. Ce este o situatie
periculoasa ?
Prin metoda brainstorming rugati elevii sa va
spuna primul cuvant care le vine in minte cand aud sintagma „Situatie periculoasa ”. Notati, fara sa judecati raspunsurile, pe
tabla/foaia de flippchart, iar la final discutaţi cu clasa informaţiile furnizate
şi rugaţii să formuleze o definiţie a „Situatiilor periculoase-”
Informaţii
Pericol - proprietate
intriseca a elementelor (materialelor de
lucru, surselor de energie, echipamentelor tehnice, mediului de lucru,
metodelor, practicilor si tehnologiilor de lucru) de a cauza evenimente
nedorite sau daune (accidente, imbolnaviri si pagube materiale)
Situatie periculoasa - orice situatie in
care operatorul sau orice persoana este expusa unuia sau mai multor pericole.
Activitatea 3. Care sunt situaţiile periculoase?
Elevii,
împărţiţi în grupe de 3-4 persoane, vor
lucra la identificarea pericolelor în anumite situaţii, care să fie specifice
particularităţilor de vârstă şi preocupărilor lor
(Ex. merg la o petrecere privată/ la un club/ acasă la un prieten/ in excursie/rămân singuri acasă/ sunt abordaţi de persoane străine/ sunt îndemnaţi sau li se oferă droguri /pleacă de la o petrecere cu maşina iar conducătorul auto a consumat băuturi alcoolice ).
La finalul timpului de lucru, fiecare echipa va alege un mod de prezentare pentru situaţiile identificate şi se vor discuta cauzele şi modalităţile de evitare a acestor situaţii periculoase .
După finalizarea activităţii, profesorul va scrie pe tablă următorul mesaj:
(Ex. merg la o petrecere privată/ la un club/ acasă la un prieten/ in excursie/rămân singuri acasă/ sunt abordaţi de persoane străine/ sunt îndemnaţi sau li se oferă droguri /pleacă de la o petrecere cu maşina iar conducătorul auto a consumat băuturi alcoolice ).
La finalul timpului de lucru, fiecare echipa va alege un mod de prezentare pentru situaţiile identificate şi se vor discuta cauzele şi modalităţile de evitare a acestor situaţii periculoase .
După finalizarea activităţii, profesorul va scrie pe tablă următorul mesaj:
O tânără de 16 ani s-a sufocat şi a murit după ce a consumat alcool.
Prin metoda brainstorming rugati elevii sa va spuna ce cred ei despre acest titlu. Scrieţi pe o coală de flipchart care sunt opiniile lor.
Prin metoda brainstorming rugati elevii sa va spuna ce cred ei despre acest titlu. Scrieţi pe o coală de flipchart care sunt opiniile lor.
Mobilizaţi apoi
echipele pentru a găsi un titlu de ştire legat de subiectul prezentat.
Activitatea 4. Când şi cum solicităm ajutor
Este diverse situaţii de
urgenţă, de ex. când nu-ţi găseşti caietul de mate şi întârzii la şcoală
sau ai pierdut autobuzul şi eşti pe cale să ratezi întâlnirea, însă, în cazul
unei urgenţe medicale înseamnă că cineva este în stare gravă
şi are nevoie de îngrijire de la un
medic imediat. Pentru a-i ajuta pe elevi
să gândească şi să acţioneze rapid în
astfel de situaţii, păstraţi împărţirea pe grupe sau regrupaţi-i .
Activitatea 5. Ce trebuie să facem
Sunt
prezentate elevilor etapele de intervenţie:
- Strigă după ajutor. O persoană adultă va putea să intervină mai eficient.
- Dacă nu este nimeni în apropiere, sună la 112
Dacă
faci un apel telefonic de urgenţă(112), iată cum trebuie să
procedezi:
• Formează 112 şi aşteaptă calm până răspunde operatorul.
• Spune-i operatorului există o urgenţă.
• Spuneţi numele şi locul în care te afli ( dă adresa exactă dacă o cunoşti).
• Explică ce sa întâmplat şi spune numărul persoanelor rănite. (da cât mai multe detalii dacă poti.)
• Urmează toate instrucţiunile operatorului cu atenţie.
• Stai pe linia de până la operatorul spune că poţi închide.
• Formează 112 şi aşteaptă calm până răspunde operatorul.
• Spune-i operatorului există o urgenţă.
• Spuneţi numele şi locul în care te afli ( dă adresa exactă dacă o cunoşti).
• Explică ce sa întâmplat şi spune numărul persoanelor rănite. (da cât mai multe detalii dacă poti.)
• Urmează toate instrucţiunile operatorului cu atenţie.
• Stai pe linia de până la operatorul spune că poţi închide.
Singura dată când ar trebui să sunaţi la 911 este atunci o persoană este
grav rănită sau în pericol chiar atunci!
NU sunaţi la 112 ca o glumă sau doar pentru a vedea ce s-ar putea întâmpla. Când un dispecer de urgenţă trebuie să răspundă pentru a vorbi cu oamenii care nu au o urgenţă reală, alte persoane care au nevoie reală de ajutor imediat, s-ar putea să aştepte.
NU sunaţi la 112 ca o glumă sau doar pentru a vedea ce s-ar putea întâmpla. Când un dispecer de urgenţă trebuie să răspundă pentru a vorbi cu oamenii care nu au o urgenţă reală, alte persoane care au nevoie reală de ajutor imediat, s-ar putea să aştepte.
- Asigură-te că eşti în siguranţă
-nu te apropia de victima daca se afla intr-o zona periculoasa (trafic auto,
cabluri electrice, suprafete cu pericol de prabusire, foc, fum)
-nu intra în contact direct cu fluidele pacientului (sânge, saliva)
deoarece se pot transmite boli
- nu produce scantei, nu aprinde lumanari, chibrituri, alte surse de foc
deschis daca simtiti miros de gaze sau de produse petroliere
-nu atinge conductorii electrici sau alte instalatii electrice avariate
Dacă nu eşti în siguranţă, aşteaptă într-un
loc sigur până vine un adult sau
un echipaj de urgenţă.
- Asigură-te că victima este în siguranţă
În cazul în care locul este sigur( este
într-o zona lipsita de pericole - trafic auto, pericol electric, termic, de prăbuşire,
etc.), puteţi reveni la victimă şi să aşteptaţi până la
sosirea ajutoarelor.
- Verificaţi dacă victima respiră şi are puls.
- Pentru a proteja victima, daca respiră şi are puls, dar este inconştientă, aceasta trebuie aşezată în poziţia laterală de siguranţă.
Îngenunchiaţi lângă victimă, apoi eliberaţi căile
aeriene prin hiperextensia capului şi ridicarea bărbiei. Aşezaţi braţul cel mai
apropiat al victimei în unghi drept faţă de corp, îndoind antebraţul în sus.
Treceţi celălalt braţ al victimei peste torace, aşezând dosul palmei pe obrazul
victimei.
Ridicaţi genunchiul
victimei (cel opus faţă de salvator), tragându-l în sus şi menţinând piciorul
pe pământ. Prindeţi cu o mână umărul opus faţă de salvator şi cu cealaltă mână
genunchiul pacientului. Întoarceţi pacientul lateral spre dumneavoastră;
asiguraţi-vă că se sprijină pe genunchi şi pe cot, rearanjaţi capul în
hiperextensie şi deschideţi gura.
Victima nu trebuie mutată, deplasată, deoarece el ar putea avea leziuni la coloană sau alte leziuni osoase.
Mutarea pe cineva care are acest tip de
prejudiciu poate face mult mai rau.
Dupa explicarea pasilor, poate fi facuta o
simulare in care un copil joaca rolul accidentatului si altul // o echipa de
2-3 pune in practica cele discutate. Ceilalti vor urmari executarea corecta a
etapelor.
Ce este o situatie periculoasa ?
RăspundețiȘtergereCatastrofa
ȘtergereO situatie periculoasa este o situate in care orice persoana este expusa unuia sau mai multor pericole ca de exemplu:accidente de munca.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereFormulati o definiţie a „Situatiilor periculoase-”
RăspundețiȘtergereO situatie periculoasa este un moment in care esti pus intr-o situatie dificila.
ȘtergereO situatie periculoasa este antunci cand integritatea ta fizica sau psihica este afectata de un fenomen, de un obiect sau de alta persoana.
ȘtergereSituatia periculoasa reprezinta o situatie in care o persoana este supusa unor pericole.
ȘtergereCare sunt situaţiile periculoase?
RăspundețiȘtergereSituatiile periculoase sunt : moartea, accidentele, calamitatile si alte momente care ne pun viata in pericol.
ȘtergereSituatiile periculoase sunt: accidentele, moartea.
ȘtergereCa situatii periculoase regasim:dependenta,neatentia,calamitatile,influente ale altor persoane.
ȘtergereSituatiile periculoase sunt:accidentele,calamitatile naturale etc.
Ștergereo situatie dificila din care trebuie sa iesim cu bine ,un pericol care trebuie evitat...
RăspundețiȘtergereComentati filmul vizionat
RăspundețiȘtergereMi-a placut la acest film faptul ca anumiti oameni chiar sustin campaniile anti-drog pentru a ajuta persoanele la nevoie
Ștergerefilmul vizionat este unul prin care ne sunt aratate pericolele la care ne expunem daca consumam droguri.
ȘtergereIn filmul vizionat sunt prezentate cazuri ale oamenilor dependenti de droguri care incerc sa treaca peste situatie si sa aiba o viata mai buna. Prin intermediul filmului putem invata ce sa facem si ce sa nu facem in aceste cazuri.
ȘtergereIn filmul vizionat ni s-a prezentat faptul ca este posibil sa scapi de dependenta de droguri prin multa vointa,prin intermediul unor persoane care au scapat de acest viciu,precum si prin intermediul unor specialisti.
ȘtergereFilmul se referă la copiii, care din cauza anturajului sau a problemelor pe care le au, încep a consuma droguri cu gandul că îsi vor rezolva toate greutăţile ce au apărut in viaţa lor.
ȘtergereFilmul vizionat se refera la copii care din cauza anturajului consuma droguri, crezand ca problemele familiare sau cele morale se pot rezolva mai repede,insa acestia nu stiu ca drogurile consumate au o influenta negativa asupra vietii lor.
ȘtergereFilmul ne-a aratat situatiile in care copii au ajuns dependenti de droguri.
ȘtergereIn filmul vizionat sunt prezentate diferite persoane care au consumat droguri. Dupa parerea mea filmul pe care l-am vizionat ne este foarte util deoarece ne invata cum sa trecem peste dependenta de droguri si despre efectele adverse ale acestora despre care nu toti suntem informati.
RăspundețiȘtergereFilmul a fost foarte interesant vazand persoane care au reusit sa se lase de stupefiante.
RăspundețiȘtergereOrice drog este o otravă care poate cauza incapacitate şi chiar moarte. In cele mai multe cazuri tineri se apuca de droguri din cauza supararilor sau din curiozitate. Centrele de andti-drog sunt foarte benefice pentru dependenti de droguri.
RăspundețiȘtergereAcest film a fost foarte interesant, deoarece cazurile prezentate ne arata ca trebuie sa ne gandim de doua ori inainte de a ne lasa prada consumului de droguri, bauturi alcoolice si alte substante care ne pot pune viata in pericol.
RăspundețiȘtergereAprecieri activitati derulate:
RăspundețiȘtergereActivitatile derulate au fost foarte utile pentru ca am invatat ca nu este bine sa consumam droguri
ȘtergereA fost o activitate foarte frumoasa.Mie mi-a placut mult deoarece ne-au fost prezentate riscurile consumului de droguri
ȘtergereA fost o activitate foarte interesanta si educativa din care invatam ca nu e bine sa folosim droguri si nici altfel de substante de acest gen. Ele nu sunt bune pentru noi si nici pentru organismul nostru.
ȘtergereAm apreciat aceasta activitate deoarece ni s-au povestit lucruri interesante despre faptul ca nu trebuie sa consumam droguri deoarece pot crea dependenta si ne pot afecta organismul.
Ștergereactivitatile derulate au fost interesante si educative ajutandu-ne in luarea unei decizii care uneori ne poate schimba radical viata in bine sau rau !
ȘtergereAceasta activitate a fost benefica pentru mine doarece am invatat cum sa ma feresc de pericole
ȘtergereActivitatea derulata a fost interesanta si benefica deoarece din ea invatam ca drogurile sau substantele asemanatoare ne pot face rau si nu este bine sa le consumam indiferent de situatie.
ȘtergereAceasta activitate a fost foarte educativa deoarece am invatat cat de periculoase pot fi drogurile pentru organism.
ȘtergereA fost o activitate foarte interesanta,prin intermediul careia am fost informati despre riscurile consumului de stupefiante si cum putem combate cresterea numarului acestora.
ȘtergereA fost o activitate foarte interesanta in cadrul careia am fost informati de riscurile pe care le-am putea avea daca am fi consumatori de stupefiante, dar si cum putem primi ajutor.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere